Veríme

 
PÍSMO

• Biblia - Sväté Písmo - Božie slovo

Biblia je Bohom inšpirované Slovo Božie, Biblia je písaná podoba Božieho Slova- Bohom dané zjavenia človeku.
Písmo bolo doslovne inšpirované a to tak, že Duch Svätý vdýchol do človeka tie pravé slová a myšlienky, majúc na zreteli osobnosť spisovateľa, jeho povahové rysy a emócie. Duch Svätý bránil a chránil každú myšlienku, frázu a slovo pred chybami, omylmi a nepresnosťami.
Z tohto dôvodu je celé Božie slovo inšpirované verbálne aj plenárne a neobsahuje ľudské chyby napriek tomu, že ho písali ľudia.
Božie slovo písali Bohom na to určení ľudia, ktorým Boh zjavil večné pravdy, ľudským rozumom neschopné objaviť a poznať - a dal im inštrukcie tieto pravdy napísať a šíriť.
Biblia sa skladá z dvoch hlavných častí, a to zo Starého zákona a Nového zákona. Tieto pozostávajú zo 66 kníh, obidve tieto časti sú si rovnocenné, sú nepretržitou, od seba neodeliteľnou súčasťou jedného celku, navzájom sa dopĺňajú, vysvetľujú, interpretujú bez akýchkoľvek protirečení.

2.M 24.4
1.Tes 2.13
2.Tim 3.16-17
2.Pet 3.2

 
1 BOH – 3 OSOBY – TROJICA

• Veríme, že existuje jediný Boh, ktorý je zjavený v troch osobách: Otec, Syn a Duch Svätý.

Boh je Duch - najvyššia, neviditeľná, nesmrteľná, reálna bytosť, ktorá existovala ešte pred vznikom vesmíru - skrze Neho bolo stvorené a povolané do existencie všetko viditeľné a neviditeľné, nič z toho, čo existuje nevzniklo bez Neho. Boh je Stvoriteľom, Udržiavateľom celého vesmíru, Vládcom, ktorý riadi všetky veci (viditeľné i neviditeľné).

Boh je jeden.

Presahuje vedomie človeka a jeho schopnosť obsiahnuť Ho alebo Ho poznať. Ale je možné, vďaka Jeho milosti Ho poznávať cestou prirodzeného rozumu a nadprirodzeného zjavenia.

Zjavuje sa človeku v troch osobách: Boh Otec, Boh Syn a Boh Duch Svätý. Každá jedna osobnosť je Boh. Od Otca pochádza Syn i Duch Svätý, sú s Ním jednej podstaty, ale Otec má vo všetkom prvenstvo.

Otec poslal Syna- Slovo (Logos).

Syn je v tele zjavené Slovo, jednorodený, existujúci s Otcom od počiatku.

Duch Svätý pochádza od Otca aj od Syna a je večný.

Ján 1.1
Ján 1.14
Ján 1.18
Ján 14.16
Ján 15.26

 
BOŽSTVO JEŽIŠA KRISTA

Veríme v božstvo nášho pána Ježiša Krista- aj v Jeho ľudskú prirodzenosť.

Pán Ježiš Kristus je večný Syn Boží, je druhou osobou Božskej trojice, ktorý existoval ešte pred stvorením sveta spolu Otcom a Duchom Svätým. Cez inkarnáciu (vtelenie) a nepoškvrnené narodenie Ježiš zobral na seba podobu človeka, zjavil sa ako Boh- človek. Ježiš Kritus bol bez hriechu, nevinný, ukrižovaný, pochovaný, vzkriesený, vytrhnutý, oslávený a On sa opäť vráti na zem po druhý raz. On je dokonalý prostredník medzi Bohom a človekom, pretože v Ňom je obsiahnutá celá božská podstata a celá ľudská podstata. Je jednej podstaty s Otcom, s Jeho Božskou podstatou a zároveň jednej podstaty s človekom (ľudskou prirodzenosťou), dokonalý Boh a zároveň dokonalý človek.

Ján 1.1-3, 14-18
Kol. 1.15-19
Filip. 2.5-8
1.Tim. 2.5-6

 
ČLOVEK, JEHO PÁD A VYKÚPENIE

• Veríme, že človek vo svojej prirodzenosti je hriešnik – stratený, bez nádeje a bez Boha.

Človek je stvorená bytosť, bol stvorený na podobu a obraz Boha (obaja muž i žena). Cez Adamovo previnenie a pád prišiel na tento svet hriech. Človek vo svojej prirodzenosti je hriešnik – stratený, bez nádeje a bez Boha. Biblia hovorí … „všetci zhrešili, a preto postrádajú slávy Božej“ … „nieto žiadneho spravedlivého, ani jedného“
Ježiš Kristus, Syn Boží sa stal človekom, zjavil sa v tele nato, aby zmaril skutky diablove a zlomil jeho moc nad človekom. Dal svoj život a prelial svoju krv, aby zaplatil za človeka a priviedol ho späť k Bohu. Spasenie je Boží dar, ktorý nám dáva zadarmo, bez konania skutkov ani nie je zo zákona a je dokonané - hotové. Je nám ponúkané z milosti a prijíma sa vierou v Ježiša Krista, pre Jeho zásluhy získané Jeho smrťou na golgotskom kríži.
Božia milosť pôsobiaca v nás cez vieru v Ježiša Krista produkuje v nás skutky, Bohom prijímateľné.


1.Ján 3.8
Ef.2.8-10
Rim.3.10, Rim.3.23, Rim.5.14
Gal.3.22

 
VEČNÝ ŽIVOT A ZNOVUZRODENIE

Veríme vo večný život a znovuzrodenie človeka, ktorý prijme Ježiša Krista ako svojho osobného Pána a Spasiteľa, a tak sa stáva novým stvorením, Božím dieťaťom, Božím dielom.

„A Ježiš odpovedal a riekol mu: Ameň, ameň ti hovorím. Ak sa niekto nenarodí znova, nemôže vidieť kráľovstvo Božie.  ... Ježiš mu odpovedal: Ameň, ameň ti hovorím, že ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do kráľovstva Božieho.“
Ale v Kristu Ježišovi ani obriezka ani neobriezka neosoží, ale nové stvorenie. Sme jeho dielom, stvorení v Kristu Ježišovi nato, aby sme konali dobré skutky, ktoré Boh predtým prihotovil, aby sme v nich chodili.


Ján 3.3-5
E.2.10
Gal.6.15
2.Kor.7.10
1.Ján 5.12


 
VODNÝ KRST

• Veríme vo vodný krst – je to priame prikázanie nášho Pána a je jeden pre veriacich. Vo vodnom krste sa kresťan ztotožňuje s Kristovou smrťou, pochovaním v hrobe a následným vzkriesením z mŕtvych.

Aby sa naplnil zmysel a význam biblického krstu, je potrené človeka krstiť vo veku zrelom a dospelom, keď dokáže urobiť vedomé rozhodnutie nasledovať Ježiša Krista za každých okolností. Krstí sa ponorením - učeník Ježiša Krista zostupuje do vodného hrobu, ztotožňuje sa s Kristovou smrťou, pochovaním do hrobu a vystupuje z vodného hrobu, aby chodil v novote života tak, ako Kristul vstal z mŕtvych a nikdy viac už nezomiera (Rim.6.4-9). Odporúča sa pri krste predniesť nasledovnú formulu, ktorá zodpovedá nariadeniu Pána Ježiša: „Krstím ťa v súlade s Tvojím vyznaním viery v Ježiša Krista, Syna Božieho a v Jeho autorite v mene Otca, Syna a Ducha Svätého na meno Ježiš. Amen.“

Mat.28.19
Sk. 8.36-39
Sk.2.38
Rim.6.4
Kol.2.12

 
KRST DUCHOM SVÄTÝM

Veríme, že krst Duchom Svätým je daný veriacim, všetkým, ktorí o neho požiadajú.

Krst Duchom Svätým a ohňom je dar od Boha, sľúbený Pánom Ježišom Kristom všetkým veriacim v Neho a prijíma sa po znovuzrodení. Tento zážitok je sprevádzaný prvým dôkazom, ktorý je hovorenie v iných jazykoch tak, ako Duch Svätý sa dáva vyslovovať.

Mat.3.11
Ján14.16,17
Sk.1.8
Sk.2.1
Sk.2.38,39
Sk.19.1-7

 
POSVÄTENIE

• Veríme v posvätenie.

Biblia učí, že bez svätosti človek neuvidí Boha. Veríme v učenie o posvätení, ako progresívnu prácu Božej milosti, začínajúcu v čase znovuzrodenia, pokračujúcu v živote a dokonávajúcu sa príchodom Ježiša Krista.

1.Tes.5.23
2.Kor.3.18
Fil.3.12-14
Fil.2.12
1.Kor.1.30

 
BOŽIE UZDRAVENIE

• Veríme v Božie uzdravenie.

Uzdravenie je pre všetky Božie deti, pre duchovné, duševné a fyzické choroby človeka, deje sa mocou Ducha Svätého - Božou mocou cez modlitbu viery a kladením rúk na človeka. Je výsledkom dokonalého vykupiteľského diela Ježiša Krista (Jeho ranami sme uzdravení) a je to právo každého člena cirkvi.

Ján 7.23
Iz. 53.4,5
Mat. 8.17
Jak. 5.14,15
1. Pet. 2.24

 
CIRKEV

• Veríme v cirkev.

Cirkev je spoločenstvo ľudí, ktorí boli nadpriprodzene povolaní byť Božím ľudom, veria v Ježiša Krista a sú znovuzrodení. Cirkev je vlastníctvom Ježiša Krista, ktorá je Ním vybudovaná a riadená. Ježiš Kristus má jedinú cirkev, ktorá je zložená z lokálnych zborov. Lokálny zbor je komunita svätých žijúcich na danom mieste v danom čase. Cirkev tvoria Tí, ktorí zomreli po prijatí Božieho vykúpenia, tí, ktorí po prijatí spasenia skrze vieru práve teraz žijú na zemi a tiež aj tí, ktorí budú Bohom kedykoľvek v budúcnosti povolaní uveriť v Ježiša Krista.

Podľa Biblie je cirkev:
Kristovo telo
Kristova nevesta
Chrám (stavba) Božia - dom Boží
Božie vojsko -armáda

 
NARIADENIA PRE CIRKEV

• Veríme v dve nariadenia pre cirkev.

Pán Ježiš Kristus, hlava cirkvi, ustanovil 2 nariadenia pre cirkev, aby ich činili: vodný krst a večera Pánova. Krst vo vode skrze úplné ponorenie je priame nariadenie nášho Pána. Nie je to nutnosť pre spasenie, ale je to príkaz pre veriacich. Toto nariadenie je vonkajšie znamenie vnútornej práce Božieho Ducha v živote kresťana. Symbolizuje kresťanovo stotožnenie sa s Kristom v Jeho smrti, pohrobení a vzkriesení.
Večera Pánova je tiež nariadenie Pána Ježiša, ktoré musí byť dodržiavané nepretržite, až pokiaľ sa Kristus nevráti na zem. Jedine veriaci dokážu pristupovať k večeri Pánovej, ktorá pozostáva z prijímania chleba (tela Kristovho) a kalichu (krvi Kristovej). Chlieb hovorí o Jeho tele, ktoré bolo dané za nás. Kalich hovorí o Jeho krvi, ktorá bola vyliata za nás. Obidva prvky sú svedectvom novozákonných veriacich, ktorí sa v prítomnosti takto navzájom potešujú prorocky predpovedaným príchodom svojho Pána Ježiša.

Mat.28.19
Luk.22.7-20
1.Pet. 3.21
1.Kor.11.17-30

 
DARY DUCHA SVÄTÉHO

Veríme v dary Ducha Svätého.

Existuje 9 nadprirodzených darov Ducha Svätého.
Ciele týchto darov sú:

pokračovanie a šírenie služby Ježiša Krista v každom národe
stavanie a spevňovanie tela Kristovho
uspokojovanie duchovných a fyzických potrieb Cirkvi

Dary Ducha Svätého musia byť používané, avšak dobrým a správnym spôsobom, vychádzajúcim z Božieho slova a podriadené Božiemu slovu.

1.Kor.12.1 – 31
1.Kor.14kap.

 
DARY V SLUŽOBNOSTI

Veríme v dary služobnosti.

Ježiš Kristus po svojom nanebovzatí ako Hlava Cirkvi – dal dary služobnosti Cirkvi. Ježiš ustanovil 5 najdôležitejších úradov: apoštol, prorok, učiteľ, evanjelista a pastor.

Apoštol: služobník (doslova: veľvyslanec) Ježiša Krista, ktorého úlohou je zasadiť, založiť a upevňovať lokálne zbory a dohliadať na ich prácu.
Prorok: v mene Boha prijíma a poskytuje cirkvi a zborom zjavenia a vízie od Boha cirkvi. Posolstvá prorokov posilňujú, povzbudzujú a prinášajú potešenie pre Cirkev.
Učiteľ: na základe Božieho slova zlepšuje, vychováva a buduje Cirkev v poznaní Boha.
Evanjelista: hlásateľ evanjelia, radostnej zvesti, posolstva spasenia v Kristovi – ktorý kladie základy Cirkvi.
Pastor: ochranca, vodca a pastier oviec Ježiša Krista v cirkvách – podľa vedenia Ducha Svätého – kŕmi jemu poverených veriacich duchovným a duševným jedlom.

Prostredníctvom darov služobnosti Ježiš Kristus riadi, stavia a buduje Cirkev.

Ef.4.11

 
VZKRIESENIE Z MŔTVYCH (SPRAVODLIVÝCH) A NÁVRAT NÁŠHO PÁNA – KONIEC VŠETKÝCH VECÍ

Veríme vo vzkriesenie z mŕtvych spravodlivých a návrat nášho Pána Ježiša Krista

Anjeli povedali Ježišovým učeníkom: „ ...Tento Ježiš, ktorý bol vzatý od vás hore do neba, prijde tak, ako ste Ho videli ísť do neba.“ Jeho príchod je blízko. Keď sa vráti, uvidia Ho všetci ľudia. Ježiš sľúbil, že sa vráti pre svoju Cirkev a svoj sľub dodrží.
Božie slovo nám hovorí, že keď sa Ježiš vráti, mŕtvi v Kristovi vstanú prví, potom my, ktorí budeme živí pri Jeho príchode, budeme spolu s nimi vytrhnutí v oblakoch, aby sme sa stretli v povetrí. Hneď po vytrhnutí svätých, začne doba veľkého súženia, ako sa o tom hovorí v knihe Zjavenia Jána. Táto doba sa skončí návratom Ježiša Krista a Jeho svätých spolu s Ním z neba na zem. Zasadne na trón a pred súd sa postavia pohanské národy, ktoré budú súdené podľa toho, aký mali vzťah k Izraelu a biblickým kresťanom, začne sa Jeho kráľovstvo na zemi. Bude panovať so svätými na zemi 1000 rokov, počas tohto obdobia bude satan uväznený na istom duchovnom mieste. Po tomto 1000 ročnom čase bude Satan vypustený na krátky čas, aby vyvolal poslednú vzburu proti Stvoriteľovi vesmíru a Ním určenému Kráľovi Ježišovi Kristovi. Jeho plán stroskotá. Nastane posledné všeobecné vzkriesenie všetkých mŕtvych a postavia sa pred veľký biely trón a začne sa súd. Satan bude odsúdený a uvrhnutý nakoniec do ohnivého jazera - na miesto večného utrpenia bez možnosti návratu - a spolu s ním všetci, ktorí odmietli Božiu cestu, spasenie Ježiša Krista a Jeho kráľovstvo v pozemskej dimenzii. Ježiš Kristus, Syn Boží odovzdá vládu Nebeskému Otcovi. Potom sa zjaví nové nebo a nová zem a tam už budeme stále s Pánom.

Mat.24.14
Sk.1.11
1.Tes.4.16-17
1.Kor.15.24,51,52
2.Pet. 3.7
Zj.Jána5.10
Zj.Jána20.6
Zj.Jána 21.kap.

 
PEKLO A VEČNÉ ODSÚDENIE

• Veríme v peklo a večné odsúdenie.

Ten, kto fyzicky zomrel bez prijatia Krista, je beznádejne a večne zatratený - uvrhnutý do ohnivého jazera, a preto nemá dalšiu príležitosť počuť Evanjelium a rozhodnúť sa pre Krista, oľutovať svoje hriechy a činiť pokánie. Ohnivé jazero alebo peklo je miesto večného utrpenia, ktoré nikdy nebolo určené človeku a ľuďom, ale padlým anjelom, ktorí sa vzbúrili proti Bohu. Skončia tam však spolu so satanom všetci, ktorí sa vierou v Ježiša Krista neočistili od svojich hriechov a nezmierili sa s Bohom.
Je pravým opakom miesta, ktoré je určené tým, ktorí prijali Ježiša Krista za svojho Spasiteľa a Pána. Tí skončia v Božej prítomnosti, v Nebeskom Jeruzaleme, na mieste večnej blaženosti, nekonečnej lásky a radosti, kde už nikdy viac nebude bolesť a utrpenie.

Mat.25.31-46
Mar.9.43-48
Mar.16.15-16
Žid.9.27
Zj.Jána19.20
Zj.Jána 21.kap.

© Kresťanské misijné centrum Oáza viery 2006






Nové kázne


HLAS VIERY






návrat na úvod